Herfst/Winterdepressie

Elk jaar rond eind augustus begin september begint het weer. Langzaam aan verander ik van een optimist in een pessimist. Het werk is niet meer leuk, ik maak continue fouten, heb nergens zin in en iedereen irriteert mij. Tot dat het weer tot mij doordringt. De herfst/winterdepressie is er weer.

Ik blijf het een apart iets vinden hoe een tekort aan zonlicht en de vallende blaadjes mij ieder jaar weer laten veranderen van Miss Jeckel naar Miss Hyde. Gelukkig weet ik nu waar het aan ligt en wat ik er tegen kan doen, maar vroeger was er totaal geen land met mij te bezeilen.

Oorzaak

Een winterdepressie schijnt veroorzaakt te worden door het korter worden van de dagen. Sowieso voelt de herfst en winter al snel grauw aan, maar het ontbreken van zonlicht zorgt in geval van een winterdepressie voor een negatief gevoel met alle bijkomende bijwerken (veel slapen, veel eten).

Het schijnt trouwens dat vooral de inwoners van de Noordelijke landen last hebben van een winterdepressie. Hoe dichter bij de evenaar je woont, hoe minder last je er van hebt.

Behandeling

De meeste voorkomende behandeling is het gebruik van een lichtlamp. Deze lamp zorgt ervoor dat je het ontbrekend zonlicht alsnog binnen krijgt. Een gewone lamp of zonnebank werkt niet aangezien het om een andere vorm van UV licht gaat.

In de ergere gevallen is het ook mogelijk om antidepressiva te slikken en in lichtere gevallen voldoen extra vitamines of Sint Janskruid.

Mijn ervaring

Bij mij was het Lief die ontdekte dat ik een winterdepressie heb. Ik ben sowieso gevoelig voor depressie, maar elk jaar als de bladeren vielen was er geen land met mij te bezeilen. Ik was erg moe en had nergens zin in. Het liefst sliep ik de hele dag. Naarmate de winter vorderde begon ik steeds drastischere gedachten te hebben en maatregelen te nemen. Ik wilde stoppen met mijn werk, mijn relatie en zelfs het leven was onhoudbaar. Lief ontdekte dat deze gevoelens standaard in de herfst begonnen en in de lente als sneeuw voor de zon verdwenen.

Bij mij helpt het gebruik van voedingssupplementen. Je zou verwachten dat ik vitamine D slik, maar het is juist vitamine B waar ik het meest profijt van heb. Het helpt de scherpe kanten eraf te halen en beperkt die stoffen in mijn lichaam die mij down laten voelen. Ik begin in september met slikken en kom zo heel rustig en relaxt de winter door. Bij een zomer zoals dit afgelopen jaar, besefte ik weer wat voor een impact het kan hebben aangezien de depressie door de grauwe zomer dit jaar al eerder toesloeg dan in september.

Deze blog is gebaseerd op mijn ervaringen en behandelingen die voor mij werken. Mocht jij het vermoeden hebben dat je ook last hebt van een winterdepressie, ga dan vooral naar de huisarts voor een goede diagnose en een voor jou geschikte behandeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *