Organizing

Calamiteitenmap

Stel je voor: Ineen staat je huis in brand. Zelf blussen is geen optie dus zo snel mogelijk naar buiten met je familie en je huisdieren. Wanneer de brand eenmaal geblust is en je van de schrik bekomen bent, bent het georganiseer. Wat is ook al weer het telefoonnummer van onze verzekeringsmaatschappij? Mijn identiteitskaart lag nog binnen! Wanneer calamiteiten eenmaal voorbij zijn,  kom je er achter dat je heel veel informatie nodig hebt en hoe georganiseerd je ook bent, de belangrijkste informatie is zelden op 1 plaats te vinden.  Als ik alleen al naar mijzelf kijk, dan weet ik dat mijn informatie op verschillende plaatsen in huis heb liggen. Zo heb ik bijvoorbeeld een ordner voor alles wat ik per post ontvang, terwijl alles wat ik per e-mail ontvang terug te vinden is in de cloud. Mijn passen zitten waarschijnlijk in mijn portemonnee. Een ding wat zeker is bij een calamiteit is dat je geen tijd hebt om alle belangrijke informatie bij elkaar te verzamelen.
Daarom ben ik begonnen met het samenstellen van een calamiteitenmap.

Welke informatie bewaar je in een calamiteitenmap?

Dit is natuurlijk voor iedereen anders, maar voor mij zijn het de volgende zaken:
– Naam, telefoonnummer en polisnummer van de diverse verzekeringen (inboedel, zorg, etc) en andere instanties.
– Naam, telefoonnummer van huisarts
– Kopie van identiteitskaart/paspoort van iedereen in huis
– Kopie van bankpassen van iedereen in huis
– Medicatieoverzicht van iedereen in huis
– Master wachtwoord van de passwordmanager die ik gebruik.
– en verder alle andere informatie die ik belangrijk vind om altijd bij te kunnen.

Waar bewaar je de calamiteitenmap?

Ik heb mijn calamiteitenmap op 2 plaatsen. Een fysieke map bij mijn voordeur en een map in mijn cloud die ik via mijn telefoon aan kan. Het belangrijkste van de locatie is dat je het mee kan meenemen op het moment dat je met spoed je huis moet verlaten. Is dat eerder je achterdeur dan je voordeur? Leg de map dan daar neer.

Stop niet na het maken van een calamiteiten map

En als je toch begonnen bent met het maken van een calamiteitenmap, denk dan ook eens aan een calamiteitenplan. Ben je voorbereid wanneer er een grote stroomstoring, aardbeving of overstroming is (afhankelijk van waar je woont in Nederland)? Heb je genoeg etenswaren, water, batterijen, etc in huis om er een tijd door te brengen voordat er eventuele hulp komt?  Waar spreek je met je familie/huisgenoten af al je straat of wijk ontruimd wordt wegens een urgent gevaar.

Het maken van een calamiteitenplan en het aanleggen van een noodpakket is iets wat nog op mijn to do lijst staat. Mocht je daar ook interesse in hebben, dan kan ik je deze blog van noodzaken.nl aanraden: https://blog.noodzaken.nl/checklist-persoonlijk-calamiteitenplan/ 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.