Net voordat ik aan mijn blogvakantie begon, vlogen de blogs over Google Analytics mij om mijn oren. De een na de andere blogger adviseerde om bij weinig inspiratie de resultaten van Google Analytics te gebruiken als onderwerp.
Nou weet ik niet hoe het met jullie zit, maar ik werd nooit wijzer van Google Analytics. Ik kon nog net zien hoeveel bezoeken ik heb gehad en daar hield het dan ook mee op. Dus ik besloot mijn vakantie eens te gebruiken om Google Analytics beter te leren lezen.
Er zijn veel dingen die je in Google Analytics kan aflezen. Voor mijn blog heb ik besloten dat ik de volgende zaken wil weten:
- Hoeveel unieke bezoekers heb ik?
- Hoe komen ze op mijn website?
- Via welke zoekwoorden komen ze op mijn website
Unieke Bezoekers
Voorheen keek ik altijd hoeveel bezoeken ik op mijn website kreeg en dat deed ik hier:
Deze grafiek laat het aantal bezoeken dat je krijgt zien, maar dan weet je nog niets. Je weet niet of het nieuwe bezoekers zijn of terugkerende bezoekers. En wat heel belangrijk is: Je eigen bezoeken zitten er ook tussen. Ik ben dus begonnen met mijn eigen bezoeken er uit te halen via een filter. Dit kan je doen door Google Analytics opdracht te geven bezoeken die vanaf jouw IP-adres komen niet mee te tellen. Uitleg hoe je dit doet vind je hier.
In het standaard overzicht wat Google Analytics voor je maakt, wordt het aantal Unieke bezoekers vermeld. Unieke bezoekers zijn het aantal bezoekers dat op mijn blog komt kijken ongeacht hoe vaak ze op mijn blog komen kijken. Als beginnend blogger heb je niet zoveel aan deze informatie, maar mocht je in de toekomst ooit met PR bureaus te maken krijgen, is dit het eerste waar ze naar vragen.
Hoe komt men op mijn blog?
Dit bleek al standaard door Google Analytics uitgezocht te zijn, je moet alleen even weten waar het staat.
Het is leuk om te zien dat de meeste doorverwijzingen vanaf Blogsociety en Facebook komen. Zo weet je meteen aan welke kanalen je meer aandacht moet geven.
Via welke zoekwoorden komt men op mijn blog?
Ook dat bleek al kant en klaar te staan. En wie had verwacht dat iemand die zoekt op Pizza Margerita op mijn blog terecht komt?
Dashboard
Omdat er zoveel grafieken zijn met informatie over je blog, verspreid op diverse subpagina’s van Google Analytics heeft men het dashboard gemaakt. Bij elke grafiek die je bekijkt heb je de mogelijkheid de grafiek toe te voegen aan je dashboard. Zo heb je in een oogopslag de voor jouw belangrijke informatie.
Dit zoekwerk in de vakantie heeft mij weer een hoop handige informatie over mijn blog gegeven. Ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben gehad. Google Analytics is een fantastische programma als je weet waar je moet zoeken wat je wilt weten. Maar met een beetje googlen kom je al heel ver.
Leave a Reply